BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

10 Mar 2012

Pandangannya Tadi membuka fikiran

SABTU[10/03/2012]

Tadi dia melihat daku terus tanpa berkelip mata, buat daku sayu dan tidak  tahu mahu berbuat apa.

Situasi tadi berlalu begini, daku sambil tersenyum memasuki pintu masuk foodcourt, terlihat dia, membuat senyuman daku terkaku, dalam keadaan masih tersenyum selangkah demi selangkah di ambil mengundur diri, sejurus penglihatan daku tidak melihatnya terus di angkat tangan kanan dan menepuk dahi sambil beredar pantas ke kolej.

Gadis ini, daku kenal dua bulan yg lalu, keperibadian yg disampaikan; seorang yg rajin belajar dan tidak suka bersosial malah pendiam. Membuat perasaan ini terharu dan diketuk pada masa yg sama. Setiap kali bertembung dengannya akan daku lemparkan senyuman dan bertegur sapa dengannya, tapi malahan dia tidak membalas, ya tidak mengapa kerna dia tidak suka bersosial dan pendiam, daku cuba mengerti walau seringkali berharap dia melayani daku walau seketika.

Hari berganti hari dengan keanehan, setiap hari akan daku terserempaknya, lalu daku mengucap "kita bertembung hari-hari mesti ada jodoh kan?" ucapan beserta senyuman dilempar. Kemudian dia membalas "ish" beserta senyuman dan menundukkan tubuhnya yg ayu molek. Harapan daku kini bersinar seperti bintang yg bersinaran di malam hari.

Namun, dia bukanlah seorang yg daku sangkaan. Begitu banyak yg dibual orang dan begitu banyak yg lain dari yg daku sangka, terdapat satu situasi "ko senyum dekat dia? ko suka dia ke? takyah la" reply reply reply "xpe tiap kali aq bertembung dgn dia aq akan tetap lemparkan senyuman x kira ape pun yg terjadi" lalu beredar dengan kehairanan.

Kemudian dengan sekelip mata, orang yg akan daku bertembung hari-hari ini keesokkan hari berjalan sambil berbual mesra dengan seorang laki-laki, mereka baru couple pada minggu itu. Situasi dialog bertembung dengan teman daku, "dia kata dia nak study tapi cepat betul dia da couple" "perempuan cakap macam mana pun kalau da kene ayat memang akan cair gak" "jadi salah aq lah tak ayat dia? aq hormat dengan keputusan dia doe, lagipun aq taktau pulak cepat gile dia leh cair" "heyh lek la bunga bukan sekuntum ko cakap je ko nak yg mane aq boleyh setting untuk ko" "diam la ko ayat je lebeh tapi sorang pun takde" "hai ayat lebeh la senang tackle awek, aq takde sebab takde lagi yg aq berkenan" "ape ape la kawan"

Semenjak hari itu, tiap kali terlihat wajahnya kelibat wajahnya aura kehadirannya, akan daku larikan diri dengan sepantas yang terdaya. Kawan daku ada berkata "eh dia perasan kowt ko larikan diri dari dia" "argh biarlah kalau aq cakap dengan dia pun bukan dia nak bercakap dengan aq, balas senyuman pun jarang sekali, duk konon konon pendiam pemalu" "pergh ko emo gile lek la jom kita pegi makan"

Daku ulangi perkara sama melarikan diri dari melihatnya sehingga kini, namun sejak seminggu dua  ini tanpa perlu melarikan diri memang jarang sekali bertemu dengannya, dulu tiap hari sekarang tidak lagi, dan yang anehnya kelakuannya yg dilakukan pada hari ini. Pandangannya yg tepat kearahku tanpa berkelip, seolah-olah berfikirkan sesuatu yg serius. APAKAH? bukankah daku tidak punyai apa-apa makna di matanya? ingin berbual denganku tidak, dengan orang lain ya, siap couple lagi, walaupun dia sudah clash 3 minggu, dan semenjak itu daku jarang bertembungnya, tapi apakah permainannya hari ini? Daku keliru. Haruskah selepas kali ini jika bertembung lagi perlu daku lakukan seperti mula-mula bertemu dulu? senyuman bertanya khabar cuba membuka bicara? atau tika bertemu daku melemparkan senyuman yg manis? atau terus saja mengundur diri?

Kadangkala cinta yg hadir  tanpa diundang itu membuat kita bahagia
adakalanya merana
adakalanya membuat kita keliru terdiam seribu bahasa
adakalanya mengganggu konsentrasi

0 Peninggalan nota: